Analiza Jednostki

Zastanów się jakie mocne i słabe strony ma Twoja drużyna. Odwołaj się do własnych obserwacji oraz spostrzeżeń kadry drużyny. Użyj arkusza analizy S.W.O.T., poniżej przedstawiamy jego wyjaśnienie oraz większość elementów analizy, które możesz wykorzystać u siebie. Śmiało wybierz elementy, które opisują kondycję Twojej drużyny i przekopiuj do swojego programu!

Silne strony (wewnątrz drużyny, pozytywne):

  • Prawo i Przyrzeczenie
    • Nowi członkowie drużyny składają Przyrzeczenie/Obietnicę w czasie 3-6 miesięcy od wstąpienia do drużyny
    • W drużynie odbywają się cykle zbiórek pierwszego miesiąca (PiP, czym jest harcerstwo)
    • Drużynowy reaguje na łamanie Prawa Harcerskiego
  • System małych grup
    • Drużyna liczy __ osób (duża liczebność)
    • Drużyna liczy __ zastępów
    • Zastępy spotykają się na własnych zbiórkach
    • Zbiórki zastępów odbywają się regularnie
    • Zastępy są zgrane (stanowią grupę przyjaciół)
    • Zastępy posiadają własną obrzędowość (na podstawie obrzędowości drużyny)
    • Zastępy pracują według własnych planów
    • Zastępowi są przeszkoleni do pełnionej funkcji
  • Uczenie w działaniu
    • Wiedza i umiejętności zdobywane są w sposób praktyczny
    • Harcerze sprawdzają wiedzę w sposób praktyczny (np. podczas gier, rajdów)
  • Stale doskonalony i stymulujący program
    • Drużyna posiada specjalność
    • Każda zbiórka łączy elementy nowe i już znane
    • Zbiórki Rady Drużyny i ZZ prowadzone są w sposób różnorodny
    • Zbiórki odbywają się na powietrzy (w miarę możliwości)
  • Instrumenty metodyczne
    • Harcerze chętnie zdobywają kolejne stopnie harcerskie
    • Harcerze chętnie zdobywają sprawności
    • Drużyna realizuje zadania zespołowe/projekty/znaki służb
    • Drużyna posiada obrzędy związane z realizacją prób
    • Zadania prób wplecione są w Program Pracy Drużyny
  • Harcerski styl
    • Członkowie drużyny są zmotywowani do pracy
    • W drużynie panuje przyjazna atmosfera
    • Członkowie drużyny znają się nawzajem
    • Składki opłacane są systematycznie
    • Drużyna jest umundurowana
    • Drużyna jest rozśpiewana
    • Drużyna posiada bohatera i systematycznie z nim pracuje
    • Drużyna posiada stronę na Facebooku
  • Kadra
    • Przyboczni są przeszkoleni do pełnionej funkcji
    • Drużynowy jest przeszkolony do pełnionej funkcji
    • W drużynie działa Rada Drużyny
    • W drużynie działa Zastęp Zastępowych
  • Drużyna na zewnątrz
    • Drużyna prowadzi akcje na rzecz społeczności lokalnej
    • Drużyna uczestniczy w życiu szkoły/parafii
    • Drużyna uczestniczy w życiu hufca
    • Drużynowy współpracuje z rodzicami
  • Inne
    • Drużyna posiada ___ (majątek drużyny)
    • Drużyna posiada harcówkę

Słabe strony (wewnątrz drużyny, negatywne):

  • Prawo i Przyrzeczenie
    • Nowi członkowie drużyny składają Przyrzeczenie/Obietnicę w czasie ponad 6 miesięcy od wstąpienia do drużyny
    • W drużynie nie odbywają się cykle zbiórek pierwszego miesiąca (PiP, czym jest harcerstwo)
    • Drużynowy nie reaguje na łamanie Prawa Harcerskiego
  • System małych grup
    • Drużyna liczy __ osób (mała liczebność)
    • Drużyna liczy __ zastępów (mała liczebność)
    • Zastępy nie spotykają się na własnych zbiórkach
    • Zbiórki zastępów nie odbywają się regularnie
    • Zastępy nie są zgrane
    • Zastępy nie posiadają własnej obrzędowości lub jest ona niezgodna z obrzędowością drużyny
    • Zastępy nie posiadają własnych planów
    • Zastępowi nie są przeszkoleni do pełnionej funkcji
  • Uczenie w działaniu
    • Wiedza i umiejętności zdobywane są w sposób wyłącznie lub w większości teoretyczny
    • Harcerze sprawdzają wiedzę w sposób teoretyczny (np. testy, nauka na pamięć itp.)
  • Stale doskonalony i stymulujący program
    • Drużyna nie posiada specjalność
    • Zbiórki są schematyczne (głównie znane, powtarzalne elementy)
    • Zbiórki Rady Drużyny i ZZ są za każdym razem takie same
    • Zbiórki odbywają się głównie w harcówce
  • Instrumenty metodyczne
    • Harcerze niechętnie zdobywają kolejne stopnie harcerskie
    • Harcerze niechętnie zdobywają sprawności
    • Drużyna nie realizuje zadań zespołowych/ projektów/ znaków służb
    • Drużyna nie posiada obrzędów związane z realizacją prób
    • Zadania prób nie są wplecione w Program Pracy Drużyny
  • Harcerski styl
    • Członkowie drużyny nie są zmotywowani do pracy
    • W drużynie nie panuje przyjazna atmosfera
    • Członkowie drużyny nie znają się nawzajem
    • Składki nie są systematycznie opłacane
    • Drużyna nie jest w pełni umundurowana
    • Drużyna nie jest rozśpiewana
    • Drużyna nie posiada bohatera lub z nim nie pracuje
    • Drużyna nie posiada strony na Facebooku
  • Kadra
    • Przyboczni nie są przeszkoleni do pełnionej funkcji
    • Drużynowy nie jest przeszkolony do pełnionej funkcji
    • W drużynie nie działa Rada Drużyny
    • W drużynie nie działa Zastęp Zastępowych
  • Drużyna na zewnątrz
    • Drużyna nie prowadzi akcji na rzecz społeczności lokalnej
    • Drużyna nie uczestniczy w życiu szkoły/parafii
    • Drużyna nie uczestniczy w życiu hufca
    • Drużynowy nie współpracuje z rodzicami
  • Inne
    • Drużyna nie posiada majątku
    • Drużyna nie posiada harcówki

Szanse (zewnętrzne, pozytywne)

  • Harcerska struktura
    • Wsparcie ze strony Hufca
    • Działanie jednostki niższej grupy wiekowej przekazująca zuchy/ harcerzy
    • Działanie jednostki wyższej grupy wiekowej, gdzie przekazujemy zuchy/harcerzy
  • Otoczenie publiczne i prywatne
    • Pozytywny stosunek dyrekcji szkoły/miasta do harcerzy – możliwość korzystania z urządzeń i infrastruktury
    • Istnienie przyjaznej prasy lokalnej
    • Możliwość uzyskania harcówki
    • Możliwość uzyskania pieniędzy od sponsorów, z grantów
  • Inne
    • Niewielki wybór zajęć pozalekcyjnych
    • Brak innych organizacji harcerskich na terenie działania jednostki

Zagrożenia (zewnętrzne, negatywne)

  • Harcerska struktura
    • Brak wsparcia ze strony Hufca – nie działają namiestnictwa/zespół programowy
    • Brak jednostki niższej grupy wiekowej przekazująca zuchy/ harcerzy
    • Brak jednostki wyższej grupy wiekowej, gdzie przekazujemy zuchy/harcerzy
  • Otoczenie publiczne i prywatne
    • Negatywny stosunek dyrekcji szkoły/miasta do harcerzy – brak możliwości korzystania z urządzeń i infrastruktury
    • Brak przyjaznej prasy lokalnej
    • Brak możliwości uzyskania harcówki
    • Brak możliwości uzyskania pieniędzy od sponsorów, z grantów
  • Inne
    • Duży wybór zajęć pozalekcyjnych
    • Inna organizacja harcerska działa na terenie działania jednostki